lördag 1 juni 2019

Träning, motion, sömn och kost i maj

Tänk att det är första juni idag! Plötsligt befinner vi oss i en sommarmånad, även om det känns som vår med morgontemperatur  på sju grader. Men jag klagar inte! Hellre svalt med regn än förra årets sommarhetta, tycker jag.

Träningen och motionen i maj månad har gått över förväntan, när jag tittar på antalet timmar (42 jämfört med 24 i maj 2018). Jag har varit krasslig, allergisk och varit väldigt lite tid i gymmet. Men jag har hela tiden motionerat genom att gå eller cykla till och från jobbet. Jag har arbetat i trädgården. När jag gör det glömmer jag tid och rum och vill bara bli klar med det jag har bestämt mig för. Det har gjort att den mesta tiden i maj har bestått av trädgårdsarbete.

Lite ledsen är jag över att jag inte har lyckats jogga varje vecka. Min syster har kommit igång bra och joggar nu en mil och längre. Så det skulle vara så kul att kunna jogga tillsammans. Jag hoppas fortfarande med en dåres envishet, att kunna jogga ett par pass per vecka. Vi får se hur jag klarar det målet i juni.

Sömnen har varit bristfällig i maj. Jag loggar ju min sömn via klocka och jag ser att jag har kapat sömnen med minst en timme per natt. Det skyller jag på ljuset. Kvällarna är ju underbara nu och gör att jag inte vill lägga mig i tid. Lediga dagar vaknar jag tidigt av ljuset som sipprar in, när katten öppnar sängkammardörren. När jag väl har vaknat är det omöjligt för mig att somna om.

Maten i maj har varit usel och åter usel. Alldeles för mycket snabbmat och godis har passerat min mun. Aj, aj! Det bidrar till trötthet och vem vet, jag kanske hade byggt mer muskler och orkat mer om jag ätit bättre. Juni ska bli en bättre månad när det gäller kosten. Mer hemlagad mat och mindre snabbmat och godis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar