tisdag 20 oktober 2020

Ännu ett träningspass med gummiband

Det går inte att komma ifrån, att det känns futtigt att träna med gummiband. Men hellre lite träning än ingen alls, är mina ledord nu. Idag har det varit skitväder här med snö som snabbt övergick till regn. I morgon ska det vara uppehåll i alla fall och på kvällen får jag besök av två fina vänner. Det blir mysigt! 







söndag 18 oktober 2020

När man lyckas överraska mannen efter 30 år

Idag känner jag mig pigg och glad. Skönt! Efter frukost tog Kinna och jag en promenad. Sen veckohandlade jag och gjorde lunch: korv med bröd. Ingen vidare söndagslunch, men efterrätten blev desto bättre: toscakaka med vaniljsås. Det var faktiskt väldigt lätt att göra! Sen överraskade jag min man genom att baka bullar. Det gick bra fram till sista plåten, som jag glömde i ugnen. Jag har svårt att sitta och vänta på att bullar ska gräddas. Så då sysselsätter jag mig med annat, såsom disk och idag gjorde jag ingefärsshot. Det straffar sig som synes, en plåt med svarta bullar.

Nåväl, nu var jag varm i kläderna och chockade min man genom att göra köttfärssås och spagetti till kvällsmat. Han tror nog att jag genomgått en personlighetsförändring, men jag lovar att den är högst tillfällig. Jag var bara pigg och uttråkad och min man är hängig, så det passade bra att jag hade kökstjänst idag. 

Förutom bak och matlagning, har jag städat, vikt tvätt och strukit. Nu känner jag mig som en äkta hemmafru. Det har gett mig 22 458 steg och det känns i benen. Nu ska jag strax lägga mig och läsa.






















lördag 17 oktober 2020

Knep för bättre sömn

Under en period har jag satsat på att få bättre sömn. Den är viktig får återhämtning och för att hålla sig frisk. Ju bättre sömn, desto bättre immunförsvar! Nu har jag lyckats riktigt bra, tycker jag. Här är några knep jag tagit till:

Inget koffein under kvällstid. Faktum är att jag har dragit ner på koffeinet överlag. Tidigare drack jag mycket Coca-Cola Zero. Nu dricker jag vatten. 

Inget sufande på nätet innan jag lägger mig. Istället har jag lyssnat på poddar eller läst en bok. Det har gjort att jag lägger mig mycket tidigare. 

Bettskenan jag köpte, har gjort underverk med min sömn. Jag vaknar inte längre av ömmande tänder om nätterna, tack och lov! Det är suveränt att ha den i underkäken, eftersom den stör minimalt där. 

Som alltid är  fysisk aktivitet fantastiskt bra för sömnen. Trots att jag har tagit bilen till jobbet senaste veckan, har jag kommit upp i minst 10 000 steg per dag. Det lönar sig att ha skrivaren en bit från kontoret.

Att det är svalare ute nu, är också en bidragande orsak till bättre sömn. Vi sover alltid med öppet fönster. Jag älskar dofterna som kommer utifrån,  ja förutom när någon i kvarteret eldar med skräp. 

Sen är jag en sådan där tråkig människa som varken klarar ljus eller ljud, när jag sover. Därför har vi kolsvart i sovrummet. Varje natt sover jag med öronproppar. Jag klarar mig inte utan dem. De tar bort de värsta ljudtopparna. Men jag hör till exempel alarmklockan på morgnarna. Så jag skulle höra brandvarnaren om den lät. 

Ja, det var några av mina knep. De har gjort att jag sover både bättre och längre. I natt sov jag 10,5 timmar - vilket är otroligt mycket. Jag brukar sova 7-8 timmar per natt och jag märker att när det blir 8 timmar och mer är mitt humör så bra. Så idag har jag varit glad som en lärka.




Träningspass med gummiband

Äntligen fick jag utmana kroppen lite med ett träningspass med gummiband. Det är faktiskt tyngre än man kan tro. I morgon kommer jag ha träningsvärk i armar och axlar,  det känner jag redan nu. I fyrtio minuter höll jag på. De sista 10 minuterna stretchade jag. Så skönt att få sträcka ut kroppen rejält! 














fredag 16 oktober 2020

Ögonlocksinflammation

 Igår var jag på kontroll av ögat. De kikade även i det andra ögat, då jag har som grus i ögonen. Det visade sig att jag har ögonlocksinflammation, något man kan få när man har hudproblem. Suprise, suprise! Ännu en gång hänger det ena problemet ihop med ett annat. 

Jag fick med ett litet häfte med information och där stod också hur jag ska behandla det. Man ska ha en varm frotté handduk över slutna ögon i 5-10 minuter (jag hällde kokande vatten på min handduk och la den över ögonen så snart jag kunde hantera den med händerna). Det var ljuvligt att ligga med värmen över ögonen. Sen ska man massera ögonlocken (alla fyra) i fyra sekunder var. Därefter ska man ta en tvättlapp med babyshampo och gnugga varje öga i 20 sekunder,  skölja och torka torrt och sen ha på en receptfri salva i ögat (innehöll vaselin bland annat).

Det kan ta tid innan inflammationen går över. Värst är det i det vänstra ögat.

Annars såg ögat, glaskroppen och näthinnan bra ut. "Laserstygnen" satt, näthinnan hade lagt sig tillrätta upptill och glaskroppen hade lossnat upptill. Den största risken är tydligen när glaskroppen lossnar upptill, eftersom tyngdkraften också gör att näthinnan kan dras ner. När den lossnar uppifrån är det större risk för blindhet. 

Jag får cykla, promenera och träna med gummiband. Men att styrketräna med vikter, ska jag vänta ytterligare två veckor med. 

Det är fredag, jag får cykla/promenera och jag har än så länge synen i behåll (peppar, peppar). Lite ögonlocksinflammation ska inte sänka mitt humör! 





tisdag 13 oktober 2020

Utmaningen med vila

Det är väldigt tråkigt att vila. Två veckor känns som en evighet. På torsdag ska jag på kontroll och då ska jag fråga om jag kan få träna med gummiband. 

Nu borde jag kunna ägna mig åt något vettigt, som att sortera bilder, lyssna på poddar eller skriva blogginlägg. Istället tappar jag lusten och känner mig tjurig. Stillhet gör mig deppig. 

För att göra det lite extra retligt, är det underbart väder ute, som gjort för fysisk aktivitet. Det är som om vädret ropar: kom ut och träna! På lunchen idag satt jag och Marlene på en bänk och njöt av solen som värmde underbart. Hoppas vädret blir bra när jag har semester!

Men jag muntrar upp mig med att kroppen känns bra utan smärta eller värk någonstans. Bra förutsättningar när jag ska starta träningen igen alltså. Det är väl ett under att jag inte har blivit stel  av allt stillasittande och vilande. Om bara ögat inte bråkar igen, kommer jag att kunna träna under semestern. Nio arbetsdagar kvar nu innan ledighet. Det kommer gå fort tills dess.




söndag 11 oktober 2020

En regnig söndag

Men vad gör lite regn, inget alls, särskilt inte när man inte måste vara utomhus. På förmiddagen jobbade jag hemifrån med schemat. Tänk att det är så roligt att hålla på med det! Sen var Sofie och jag på en shoppingtur. Jag köpte bara praktiska saker, såsom HTH kräm. Visste du att HTH har funnits i 50 år? Jag har använt HTH i 42 år, efter att en läkare rekommenderade det för min torra hud. Sedan dess är jag beroende. Jag smörjer in hela kroppen efter varje dusch.

På eftermiddagen kom Stella på besök och vi bakade scones, hade picknick på golvet i tv-rummet där vi fikade. Älskar scones med smör och marmelad! Vi lekte med dockor och ritade med tuschpennor. Sen körde vi hem henne och då blev vi bjudna på middag: kålpudding, potatis, gräddsås och lingonsylt, så himla gott! 

Jag har tvättat och vikt den. Min man har dammsugit och torkat golv. Nu är det ordning och reda här och vi är laddade för en ny vecka.