torsdag 21 februari 2019

Serietips!


Innan streaming kom in i mitt liv så tittade jag sällan på tv-serier, men i och med Netflix, Viaplay och HBO Nordic med flera så tycker jag att det blivit mer lättillgängligt. Det känns smidigt att själv välja när jag vill titta och framförallt hur många avsnitt jag vill titta på. Ofta kan det även bli en mysig stund tillsammans med min man. Mina favoritserier för tillfället är som följer:

1. Outlander - min absoluta favoritserie för närvarande. Serien följer sjuksköterskan Claire som strax efter andra världskriget råkat trilla genom tiden tillbaka till 1700-talets Skottland, där hon bland annat träffar högländaren Jamie. Jag gillar huvudpersonernas kemi, de starka kvinnoporträtten och seriens humoristiska inslag. Tidigare har jag haft svårt för serier med övernaturliga inslag, men i denna serie så är det inte alls framträdande, så det gick bra. Mina favoritsäsonger är säsong 1 och 4, säsong 2 var lite seg att ta sig igenom, så om du fastnar där - ge inte upp!

Bildresultat för outlander season 1

2. Sex Education - Jag har svårt för mörka och destruktiva serier, då jag tycker att de dränerar mig, så denna serie som är raka motsatsen passade mig perfekt! Serien handlar om Otis som desperat försöker leva ett normalt liv, trots sin gränslösa sexterapeut till mamma (Gillian Anderson) inverkan. Tack vare den kunskap som Otis tillförskansat sig genom sin mamma så får han jobbet som sexterapeut till de andra eleverna i sin skola och hamnar därefter i diverse oväntade situationer. Jag längtar redan efter säsong 2!

Bildresultat för sex education season 1

3. A Discovery of Witches - Nu har jag ju redan nämnt att detta med övernaturliga inslag inte är för mig, men så kom A Discovery of Witches och smög sig in i tv-rutan ändå. Kanske är det för att den är väl förankrad i den "verkliga" världen eller så är det för att serien är så välskriven och innehåller så vacker scenografi. Serien handlar hur som helst om forskaren och häxan Diana Bishop som efter att hela sitt liv ha vänt sitt ursprung ryggen, plötsligt tvingas möta sitt öde och sanna potential tack vare en förhäxad bok och en envis vampyr vid namn Matthew Clairmont.

Vilka favoriter har ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar