lördag 5 oktober 2019

Att bygga trappa utomhus av trä och sten

Vårt hus ligger på en höjd och dit tar man sig genom att forcera trappor. Längst ner var det en svängd gjuten trappa.  Problemet med den var att det var stenar som stack upp ur det gjutna. När det blev snö, fick jag inte bort all snö på grund av de uppstickande stenarna och det blev halt och osäkert att gå på de ojämna trappstegen. Troligen skulle det vara estetiskt, men det blev opraktiskt och rent av farligt på vintern. Så min man klädde in tentrappan med trä.

Efter den trappan hade vi en trappa som bestod av slipers och grus. Termiter, vatten, vind, värme och kyla har förstört sliperserna. Under flera år har min man funderat över hur han ska förbättra den trappan. Nu har han byggt träramar om 80 x 60 cm (invändigt mått) som han lagt plattor i. Det blev lite nättare än tidigare och stabilare. Han har två ramar kvar att lägga, men det ser redan jättebra ut!

Här ser man hur stenarna sticker upp

Man ser trappen av slipers längre upp. Den var så ful att jag inte har några bilder på den

Trappan av slipers bakom mig

Ramarna som plattorna ska läggas i


Nästa sommar kommer jag förmodligen lasera  de tryckimpregnerade träramarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar