lördag 5 oktober 2019

När man gnisslar tänder

Under hela mitt liv har jag gnisslat tänder. Mig har det aldrig bekymrat, förrän nu. Tydligen pressar och gnisslar jag så hårt att min ena hörntand snart ger upp och dör. Gud vet hur det fungerar att gnissla med löständer... Ja, det problemet tar jag då!

Nu sover jag med bettskena, försöker att bara sova på sidan och inte på mage. Detta eftersom jag har en känsla av att jag gnisslar mest när jag sover på mage.  Dessutom försöker jag att sova med läpparna åtskilda, då det minskar risken för gnissel. Hatar dock att dregla, så mina läppar är så lite åtskilda att det knappt syns.

Det går sådär med mina strategier. För det mesta leder det bara till bristfällig sömn och ömmande hörntand.  Faktum är att så gott som hela överkäken känns öm och allra mest när jag flåsar med öppen mun i kyligt väderlag, eller dricker och äter varmt.  Tänk att en sån skotska som tandgnissel kan störa nattsömn och ge värk.

Någon som vet hur man slutar gnissla tänder? Jag fantiserar om någon typ av konstruktion som håller isär käkarna. Suck!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar