lördag 17 oktober 2020

Knep för bättre sömn

Under en period har jag satsat på att få bättre sömn. Den är viktig får återhämtning och för att hålla sig frisk. Ju bättre sömn, desto bättre immunförsvar! Nu har jag lyckats riktigt bra, tycker jag. Här är några knep jag tagit till:

Inget koffein under kvällstid. Faktum är att jag har dragit ner på koffeinet överlag. Tidigare drack jag mycket Coca-Cola Zero. Nu dricker jag vatten. 

Inget sufande på nätet innan jag lägger mig. Istället har jag lyssnat på poddar eller läst en bok. Det har gjort att jag lägger mig mycket tidigare. 

Bettskenan jag köpte, har gjort underverk med min sömn. Jag vaknar inte längre av ömmande tänder om nätterna, tack och lov! Det är suveränt att ha den i underkäken, eftersom den stör minimalt där. 

Som alltid är  fysisk aktivitet fantastiskt bra för sömnen. Trots att jag har tagit bilen till jobbet senaste veckan, har jag kommit upp i minst 10 000 steg per dag. Det lönar sig att ha skrivaren en bit från kontoret.

Att det är svalare ute nu, är också en bidragande orsak till bättre sömn. Vi sover alltid med öppet fönster. Jag älskar dofterna som kommer utifrån,  ja förutom när någon i kvarteret eldar med skräp. 

Sen är jag en sådan där tråkig människa som varken klarar ljus eller ljud, när jag sover. Därför har vi kolsvart i sovrummet. Varje natt sover jag med öronproppar. Jag klarar mig inte utan dem. De tar bort de värsta ljudtopparna. Men jag hör till exempel alarmklockan på morgnarna. Så jag skulle höra brandvarnaren om den lät. 

Ja, det var några av mina knep. De har gjort att jag sover både bättre och längre. I natt sov jag 10,5 timmar - vilket är otroligt mycket. Jag brukar sova 7-8 timmar per natt och jag märker att när det blir 8 timmar och mer är mitt humör så bra. Så idag har jag varit glad som en lärka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar