söndag 27 juni 2021

Blommor, bin och humlor

Vi gör vad vi kan för att humlor och bin ska ha det bra, kan man säga. Eftersom jag älskar gammaldags trädgård med rosor och pioner drar de till sig humlor och bin. Vi har fyra sorters nyponros. En sort fanns på tomten, två har jag köpt och en sort har jag grävt upp från mammas och pappas trädgård. Jag har också rosor från deras trädgård,  men de blommar inte ännu. Våra fantastiska stora klätterrosor har börjat blomma nu. Jag köpte dem för att dölja vårt virkeslager under altanen. Platsen är perfekt,  då det nu doftar ljuvligt runt altanen. 

Igår regnade det rejält här, så jag passade på att gödsla gräs och häckar. Måbärshäcken vid garaget börjar komma fint nu. Den köpte jag på Blomsterlandet och var så ynklig när den sattes förra hösten. Men den verkar vara tålig. 

Platån, som vi kallar den för, är inramad av syrenhäcken från Plantinavia. Men jag tycker det ser lite kalt ut där. Den dag då häcken växt upp lite till, vill jag gärna ha någon typ av utemöbler där. Måste bara fundera ut vad som passar och vad det finns behov av.

Tror klätterrosorna heter honungsrosor








En av pionerna jag köpt på Svedrins 


Första gången den vita pionen blommar

En nyponros jag köpt. Den har små vackra blommor 

En nyponros som fanns i trädgården 

En vit nyponros jag köpt

En nyponros från mammas och pappas trädgård 


Måbärshäcken ser redan riktigt fin ut!

Innanför syrenhäcken är "platån" 

Trappan min man byggde för snart två år sedan är så fin och praktisk. Nu vill jag ha ett par likadana trappsteg upp till vår andra ingång.


Här är "platån" som jag tycker ser tråkig ut 

Mina älskade jordgubbar som jag skördar varje dag nu. Vädret har varit perfekt för dem!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar