måndag 1 maj 2023

Springtur i regn

Regnet smattrade mot fönsterblecket, men jag hade bestämt mig för springtur. På med träningskläder inklusive en fliströja under reflexjackan och så gav jag mig ut. Väl ute kändes inte regnet särskilt besvärande. Efter en kilometer önskade jag att jag kunde slänga av mig flisen. Herregud vad varm jag blev! 

Spring i regn, spring i vårluft, spring i vattenpölar, spring ensam eftersom ingen annan är galen nog att vara ute i regnet. Inte ens hundägare visade sig. 

Efter 3 kilometer var jag glad över fliströjan. Reflexjackan höll inte emot väntan, men det gjorde fliströjan. Nu var jag ordentligt blöt om fötterna. Vattnet liksom kreppade upp mellan tårna för varje steg. För att få slut på löpturen började jag öka tempot under fjärde kilometern. Varannan lyktstolpe ökade jag tempot. Femte kilometern blev den snabbaste och hela turen hamnade på tredje plats i historiken. Tydligen sprang jag samma sträcka snabbare 2021. Årets snabbaste femkilometrare i regn var ändå en trevlig överraskning. Jag promenerade nöjd hem från spåret. Regn är inte så dumt att springa i trots allt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar