lördag 4 maj 2019

Att börja jogga efter ett långt uppehåll

Som planerat tog jag en joggingtur idag. Oj, oj vad det är tungt att börja jogga efter ett uppehåll! Min plan är att ta det oerhört långsamt, men att mala på så jag får självförtroende. De första tre kilometerna gick trögt som sirap. Hela tiden fick jag övertala mig själv att fortsätta och inte börja gå. Jag vet hur det blir när jag tappar fokus på vad jag gör - helt plötsligt går jag istället för att jogga. Därför var jag tvungen att fokusera på varje steg, på hur fötterna trummade suggestivt mot marken.

Efter tre kilometer ökade jag farten lite, lite. En liten fartökning mellan två lyktstolpar och så blev tempot lite högre. Sista kilometern var inte bekväm alls och jag flåsade som en tok. Benen är inga problem, de orkar med utan svårigheter. Men andningen! Herregud! Kanske kan jag skylla det lite på min pollenallergi, men mest beror mitt flåsande på usel kondis. Det är bara att inse att jag behöver göra flera  intervallpass, för att bli bättre.

När jag kom hem tränade jag bicep och tricep i trx:n. Tre styrkepass har jag kört den här veckan, men än är jag inte uppe på de vikter jag klarade innan semestern, så jag passar på att göra lite assisterande övningar för överkroppen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar