söndag 1 september 2019

Renovering av garagetak

För ett par veckor sedan upptäckte jag att det regnade in i garaget. Inte någon rolig upptäckt, kan jag säga! Det droppade inte heller vatten in, utan skvalade. Vi som just skulle börja renovera fönsterkupan i badrummet. Garagetaket fick prioriteras förstås och min man rev bort all gammal takpapp. Vad hittade vi då? Ja, inte kan någon renovering gå lätt och smidig! Alltid hittar vi något eller några fler problem.  Det var ett par hål i råsponten. Som tur var, var det i ytterkanten, så det var enkelt att rycka bort de yttersta och ersätta dem med nya. Jag bidrog i takrenoveringen genom att hjälpa till att dra ur alla pappspikar. Herregud vad spik det satt! Jag målade också takfotsbräderna som vi bytte där hängrännan sitter. Det var när jag målade takfotsbräderna som jag upptäckte att fasaden under är rutten. Den är alltså inte dålig, utan så rutten att jag kan sticka fingret igenom. Vi har bytt fasade på de andra tre sidorna och nästa år får vi ta denna sida också. Suck!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar