lördag 31 oktober 2020

En serie jag fastnat för

När jag är ledig och hemma om hösten, passar jag på att titta en del på serier. Annars har jag inte tid till det i vardagen, eller jag prioriterar min sömn istället. Nu har jag i alla fall sett en serie som jag tyckte oerhört mycket om, nämligen "The queen's gambit" på Netflix. 

När jag skulle förklara varför jag fastnade för den, låter det märkligt. Serien är nämligen inte särskilt spännande, ändå var jag fast i den från första stund och ville inte sluta titta.  Det är mycket schackspel i handlingen och det är jag helt ointresserad av. 

Jag tycker om att en kvinnas perspektiv skildras (huvudpersonen) och man får även ta del av hennes mors och adoptivmors perspektiv fast ur huvudpersonens ögon. Det är ett långsamt berättande med många återblickar, vilket jag inte brukar gilla, men i den här serien älskar jag det.

Huvudpersonen: Elizabeth är otroligt vacker och jag bara älskar de tidstypiska kläderna hon bär. Jag tycker hon spelar rollen mycket bra. Hon är bara 24 år i verkligheten. Henne kommer vi nog se mycket mer av i framtiden. 

Om du inte har sett serien, titta! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar