fredag 16 oktober 2020

Ögonlocksinflammation

 Igår var jag på kontroll av ögat. De kikade även i det andra ögat, då jag har som grus i ögonen. Det visade sig att jag har ögonlocksinflammation, något man kan få när man har hudproblem. Suprise, suprise! Ännu en gång hänger det ena problemet ihop med ett annat. 

Jag fick med ett litet häfte med information och där stod också hur jag ska behandla det. Man ska ha en varm frotté handduk över slutna ögon i 5-10 minuter (jag hällde kokande vatten på min handduk och la den över ögonen så snart jag kunde hantera den med händerna). Det var ljuvligt att ligga med värmen över ögonen. Sen ska man massera ögonlocken (alla fyra) i fyra sekunder var. Därefter ska man ta en tvättlapp med babyshampo och gnugga varje öga i 20 sekunder,  skölja och torka torrt och sen ha på en receptfri salva i ögat (innehöll vaselin bland annat).

Det kan ta tid innan inflammationen går över. Värst är det i det vänstra ögat.

Annars såg ögat, glaskroppen och näthinnan bra ut. "Laserstygnen" satt, näthinnan hade lagt sig tillrätta upptill och glaskroppen hade lossnat upptill. Den största risken är tydligen när glaskroppen lossnar upptill, eftersom tyngdkraften också gör att näthinnan kan dras ner. När den lossnar uppifrån är det större risk för blindhet. 

Jag får cykla, promenera och träna med gummiband. Men att styrketräna med vikter, ska jag vänta ytterligare två veckor med. 

Det är fredag, jag får cykla/promenera och jag har än så länge synen i behåll (peppar, peppar). Lite ögonlocksinflammation ska inte sänka mitt humör! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar