torsdag 2 september 2021

Fördelar med att byta jobb

Så fort jag blev färdig med min lärarexamen kände jag en frihet och lättnad som överraskade mig. Jag var inte ens medveten om att jag omedvetet varit oroad över min tidigare brist på yrkesexamen. Men då, när jag tog min första examen, kände jag en oväntad lättnad "nu kan jag söka jobb i hela Sverige ", tänkte jag. För all del, det kan man även utan utbildning. Men jag är en sådan feg person, som aldrig skulle våga det.

Nu har jag bytt jobb igen och jag är lika glad över min andra yrkesexamen som specialpedagog. Den har gett mig friheten att söka jobb i Örebro. Fördelarna med att byta jobb till en större kommun är många. Olaus Petriskolan City, som jag nu arbetar på är en populär skola med professionella lärare och elevhälsoteam. Jag är så imponerad över mina kollegor. Det här jobbet kommer utveckla mig massor. Eftersom alla är så professionella sätter det tonen och jag vill förstås också ses som proffsig i min roll. Förutom att mina kollegor är duktiga, är de roliga, prestigelösa, omtänksamma och väldigt, väldigt bjussiga. 

Sist, min inte minst: eleverna är helt otroligt gulliga. All personal äter gratis i skolrestaurangen, bara man sitter med eleverna. Så man får fråga eleverna om man får slå sig ner hos dem. Jag har ätit med elever ur alla årskurser och diskuterat epatraktorer, styrketräning, gymnasieval och trivsel på skolan. Ingen elev reser sig från bordet (de äter ju alltid snabbare än mig) utan jag måste säga till dem att det är ok att lämna mig kvar. De tackar för sällskapet och idag sa några tjejer att det skulle vara jättetrevligt om jag ville äta med dem igen. 

Visst, det har gått två veckor med elever och det kan vara "smekmånad", men jag tror inte det. Jag trivs och är jätteglad. 

A-huset där jag har min arbetsplats 


B-huset rakt fram, caféet till vänster

Smarrigt fika



Stora fina fönster. Det var flickskola
här en gång i tiden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar