söndag 21 januari 2024

Laktosintolerant eller?

I så många år har jag haft bekymmer med orolig mage. IBS har jag tänkt och utgått från. I höstas eskalerade magproblemen och jag uteslöt fibrer genom att sluta äta sportknäcke, inga grönsaker och ingen frukt. Fet mat bannlystes också och det blev sannerligen inte mycket att välja på att äta. Trots mina restriktioner, var magen fortfarande problematisk. Min man lagade mjölkstuvade makaroner med korv och min mage kollapsade en timme efter måltiden. Jag sa till min man att maten måste ha innehållit för mycket fett. 

I början av november frågade mellersta dottern, "du ska inte prova att äta laktosfritt?". Jag sa att det kunde jag tänka mig att prova. Det var som ett mirakel! Plötsligt hade jag inga bekymmer med magen. Jag kan nu ät fibrer, frukt och grönsaker utan bekymmer. Förutom att magen är bra, har jag inte längre problem med min röst om morgnarna. Tidigare var rösten skrovlig på morgnarna under att par timmar behövde jag hosta och harkla mig. Det behöver jag inte alls nu. Helt otroligt att slippa det efter alla år av hostande och harklande!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar