söndag 22 september 2019

Cancer, hjärtattacker och ett kortare liv

Ja, så heter ett kapitel i boken "Sömngåtan" av Matthew Walker. Det är en väldigt bra bok, lättläst trots att han hänvisar till forskning. Jag fick den i present av min äldsta dotter Sara.  Om jag minns rätt var huvudorsaken till att hon gav mig den, att jag skulle läsa forskning om hur dålig sömn påverkar immunförsvaret. Innan jag läste boken har jag i första hand tänkt att jag behöver mycket sömn, för att jag ska ge mina muskler de bästa förutsättningarna.
Men ju mer jag har läst i boken, desto bättre har jag förstått hur livsviktig sömnen är för oss.

Så nu prioriterar jag min sömn och försöker hålla samma tider när jag lägger mig och går upp. Under några veckor har jag börjat jobba strax före sju om mornarna. Trots att jag är morgonpigg har det varit kämpigt för mig att vara på plats så tidigt. Jag går upp 5.35 och cyklar hemifrån 6.40. Egentligen skulle jag vilja ha 30 minuter till hemma och skrota, för att vakna till. När jag väl cyklat till jobbet är jag pigg som en lärka. Jag har förbättrat min tid från 17 minuter till 13. Men egentligen trivs jag bättre när jag får promenera till och från jobbet. Om jag skulle göra det nu, skulle jag behöva gå upp fem på morgonen och det vill jag inte.

Åtta timmars sömn behöver jag per natt, för att må som bäst. Om jag skulle gå upp fem på morgonen, skulle jag behöva sova klockan 21. Det känns lite väl tidigt.  Nu lägger jag mig 21 och läser en stund innan jag släcker. Som tur är, brukar jag somna snabbt.  September ut, kommer jag cykla till jobbet. I oktober börjar jag att promenera till jobbet och därmed börjar jag arbetsdagen senare. Promenader är så avstressande för mig, att jag upplever en rejäl humörhöjning efter varje tur. Jag riktigt känner hur axlar och blodtryck sänks. Dessutom tar det längre tid att gå, vilket ger mer tid i rörelse varje dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar