tisdag 29 december 2020

Att gå från rödhårig till blondin

Det känns som det måste ha varit evigheter sen jag började färga håret med henna. Förutom att det var billigt, blev håret glansigt och tjockt av färgen. Det fungerade som rena inpackningen. Men, jag tröttnade till slut på färgen. Den är väldigt opraktisk när man ska ha något rosa eller rött på sig, till exempel. Det skar sig till hårfärgen, tyckte jag. Dessutom färgade den av sig på handdukar, när håret var blött. Visserligen går färgen att tvätta bort, men det är inte så roligt när handduken är orange när man solar efter ett dopp. Jag kunde aldrig lägga mig i sängen med fuktigt hår, för då blev hela kudden orange.

Så, min frisör föreslog att jag skulle ljusa upp håret och göra slingor. Första gången hon skulle göra slingor var hon orolig, eftersom hon hade fått rådet att låta bli att göra det på ett hår som haft hennafärg. Jag fick gå dit så hon kunde testa på lite underhår. Hon är noggrann min frisör, världens bästa! Det gick bra och efter det, var det bara att färga, slinga, klippa. Det bästa sättet var faktiskt att klippa bort det röda. Som tur är växer mitt hår som gräs!

Jag tvättar håret med silvershampo och har gjort det under hela processen, för att få bort de gula tonerna. I början kändes det märkligt att vara blond igen (jag var det i slutet av 80-talet). Men nu tycker jag att det ser konstigt ut när jag ser bilder med det röda håret. Man vänjer sig snabbt. 

Rödhårig 


Brunhårig: färgen är ljusbrun även om det är svårt att tro, så mörk som den är

Slingor i det ljusbruna 




Här är färgen mörkblond med slingor



Här syns fortfarande det röda i topparna


Här är de röda topparna bortklippta



Här är fortfarande bottenfärg mörkblond med slingor, men nu har jag även en toningen i silver, som gör att slingorna ser silvriga ut.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar