söndag 14 januari 2024

Irritationsmoment vid löpning

Alla som springer regelbundet har säkert erfarenhet av små irritationsmoment som kan uppstå. 

Nio gånger av tio, har jag för mycket kläder på mig. Vintertid är det motigt och rörelsehindrande att ha lager, på lager, på lager av kläder. Men det är riktigt irriterande att bli för varm.

Plötslig kissnödighet, trots att blåsan tömdes just innan jag gav mig ut, är också irriterande. Löparmage är ännu mer irriterande att bli drabbad av.

Stora hundar som vill jaga en är skrämmande. Förra turen var en schäferhund sugen på att springa efter mig. Jag undrar alltid vad den jagande hunden vill göra. Vill den bara springa ikapp för att det är kul, eller är den ute efter att bitas?

Råka bli blöt om fötterna. Sommartid är det bara skönt att bli svalkad om fötterna, men när det är kallt i luften är det vidrigt.

Känningar av smärtor någonstans är irriterande och hindrande. Ofta är det mina benhinnor som bråkar. Just nu, efter en period med spikskor, ömmar hälarna, inte kul alls!

Grus i skorna får jag förvånansvärt ofta. Först försöker jag alltid skaka foten så gruskornen hamnar under hålfoten, så jag kan fortsätta springa utan stopp. Tyvärr kommer alltid gruset rullandes tillbaka så småningom. 

Springa vilse är både irriterande och skrämmande. Nu var det några år sedan, men är det någon som lyckas med det, är det jag.

Energibrist drabbas jag sällan av, tack och lov. Men när jag har ätit för dåligt blir det ett uselt löppass. Likadant är det när jag styrketränar. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar