lördag 27 juli 2019

Kycklingpiroger till stranden

Igår förmiddag bakade jag kycklingpiroger för att ha på stranden idag. När döttrarna var små, brukade jag baka köttfärspiroger, när vi åkte till stranden. Allt blir ju så mycket mysigare i naturen om man har med sig lite matsäck, eller hur! 

Pirogdegen görs av 6 dl mjöl, en halv tesked salt, 150 gram smör, ett ägg 2-3 msk vatten och en halv tesked ättiksprit. Man blandar mjöl, salt och smör först och därefter häller man på uppvispat ägg, vatten och ättiksprit. Degen ska vila kallt i 1,5 timme innan man bakar ut den (går lättare då).

Till fyllning hade jag småskuren kycklingfilé som jag kryddat med tacokryddmix (kokar in den), fin hackad lök, jalapenos,  ost och mera ost. Vi gillar ost i vår familj.

Jag kavlade degen ganska tunt och använde en rund plastburk att skära ut lagom stora runda degbitar. Sen på jag fyllning på halva cirkeln och vek över den andra halvan så den blev som en halvmåne. Jag trycker till i kanterna med en gaffel och penslar med ägg, innan de gräddas i ugnen i 225 grader. De är goda att äta både varma och kalla.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar