söndag 29 september 2019

Att ha en färgplan

Under många år har jag färgat håret med Henna och nyansen kastanjebrun. Visst verkar det ologiskt när mitt hår varit så rött! Men orsaken till att det blivit så rött är, att min riktiga hårfärg blivit alltmer grå. Jag upplever att färgen fäster allt sämre på just det gråa håret. Mest grått har jag vid sidorna och upptill. Bakhuvudet är tydligen förfarande fyllt av mycket brunt hår. Nu har jag tröttnat på att färga håret typ varannan vecka och bestämt mig för att jag behöver en annan plan för min hårfärg.

När jag var hos min frisör för cirka sex veckor sedan berättade jag för henne om mitt dilemma. Hon tyckte jag skulle färga över håret med ljusbrun färg. Då hon inte har erfarenhet av att färga över Henna, överlät hon det jobbet till mig. Jag måste erkänna att jag dessutom tycker att det är svindyrt att färga håret hos frisör, så jag gör det hellre själv.

Nu har jag färgat håret tre gånger under dessa sex veckor. Så ny färgtyp har inte lett till att jag färgar håret mer sällan. Mitt hår växer som ogräs! Men nu täcker det i alla fall bättre. Jag hade dock förträngt hur kemiskt färgmedel svider i hårbotten och hur livlöst och trassligt håret känns. När man färgar med Henna känns håret fantastiskt och ingenting svider.

Nästa frisörbesök kanske kräver en rejäl klippning. Dels på grund av trasslet och dels för att bli av med det röda som fortfarande skiner igenom. Det stämmer att röd färg är svårast att färga över. Röd färg består av stora färgplättar och är därför svårare att täcka över.

Bild från juli månad när håret fortfarande var rött

Bild från igår, där håret är överfärgat tre gånger med ljusbrun nyans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar