måndag 31 augusti 2020

Att testas för Covid

 Eftersom jag fortfarande är snuvig, men pigg fick jag testa mig för Covid idag. Det var smidigt att anmäla sig via 1177. När jag kom dit, var vi flera personer som väntade utomhus. Sammanlagt var vi nio stycken under den tid jag stod där. Jag var tidig förstås. En irriterande vana, då jag ofta får vänta på grund av det. Jag märkte att det tog olika lång tid för den som var inne och tog prov. 

När jag kom in, fick jsg sätta mig vi ett uppdukat bord med skriftliga instruktioner framför mig. Jag uppmanades att läsa. Efter första meningen, gjorde jag som det stod och bröt förpackningen till pinnen som man ska föra upp i näsan.  Jag ombads hosta och därefter gurgla med vatten som fanns i en kopp. Självklart svalde jag en del av vattnet innan jag hörde att jag skulle spotta ut det i en liten pappkopp. Sen hällde jag över det i ett provrör. Därefter kom min fasa, att föra upp stickan i näsan. Långsamt, Långsamt förde jag upp den tills sköterskan sa att det räckte, då drog jag snabbt ut den. Men det skulle jag inte gjort, då den skulle ha snurrats några varv i näsan. Sköterskan tappade tålamodet med mig och fixade det på några sekunder. Sen fick jag placera stickan i provröret och röra om. Därefter fick jag sprita händerna, provröret och sätta fast en etikett på det. 

Så var det klart och nu väntar jag på ett negativt resultat så jag får jobba igen.  Härlig dag att vara hemma i karantän ändå. Solen sken och jag rensade lite ogräs, putsade ett par fönster. I morgon är det september, vilket är svårt att tro i det härliga vädret. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar