lördag 21 november 2020

När man ändå inte kan göra något

Regn och ruskväder och man ska helst inte lämna hemmet. Ja, då är det ju lika bra att smyga igång julstöket. Dessutom läste jag att de som börjar ta fram julgrejer tidigt, mår bättre psykiskt. Man blir lycklig av att tänka på julen. 

Fönstren i köket och vardagsrummet blev putsade idag. Det var till och med uppehåll en stund, så jag hann ta köksfönstret även på utsidan. Sen strök jag och hängde upp Julgardinerna. I köket har jag juligt tyg även vid köksön. Vardagsrumsgardinerna är så ansträngande att hänga upp; tunga och långa. Jag står på tå med armarna i högsta möjliga läge så axlarna bränner som eld till slut. Pust! Så skönt att de är uppe nu! Nästa helg börjar det roliga med stakar och lite julpyssel.

En kollega tipsade mig om att julstjärnor från förra julen, ska man låta stå under en månads tid i ett mörkt rum och därefter ställa dem i fönster. Då ska de blomma om. Idag tog jag upp min julstjärna från förra året. Den har stått i ett rum utan fönster i källaren i drygt en månad. Nu har den fått ny kruka, jord och står i fönstret. Det blir spännande att se om den kommer blomma igen.

Min man har rensat ur kyl och frys, för att göra plats för all julmat. Idag har jag knappat hem fler julklappar. Aldrig förr har jag legat så bra till med allt inför julen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar